Udarniška ulica 3
3220 Štore
Proces priprave Občinske celostne prometne strategije (OCPS) se počasi preveša v zaključno fazo. Skozi dosedanje aktivnosti sta bili poleg kontinuiranega sodelovanja ožje delovne skupine izvedeni dve delavnici s predstavniki širše delovne skupine, sestavljene iz predstavnikov ključnih deležnikov z različnih področij (šolstva, gospodarstva, zdravstva ter drugih področij). Izdelana je bila analiza obstoječega stanja s področja prometnih ureditev ter izvedena dva sklopa javnih razprav, na katere je bila vabljena širša javnost.
Skozi dogodke je bila oblikovana vizija OCPS, zastavljeni in rangirani so bili strateški nacionalni cilji, na podlagi izvedene analize obstoječega stanja so bili prepoznani ključni izzivi in priložnosti, ki nas čakajo v prihodnosti.
OBLIKOVANJE VIZIJE IN RANGIRANJE STRATEŠKIH CILJEV
Vizija OCPS bo temeljno vodilo dolgoročnemu razvoju prometne ureditve in mobilnosti v občini. Izhaja iz vprašanja »V kakšni občini želimo živeti v prihodnosti? in »Kako se naj prometna ureditev v prihodnosti razlikuje od današnje?«
V sklopu prve delavnice širše delovne skupine je bila na osnovi petih predlogov oblikovana in izbrana sintezna vizija bodoče OCPS:
»Občina Štore bo zgled uspešne občine, kjer bodo prometne poti dostopne, učinkovite ter prijazne do občanov in okolja. Prometna infrastruktura bo odražala premišljeno načrtovanje ukrepov, ki bodo pozitivno vplivali na varnost in zdravje občanov. Usmerjeni bomo k izboljšanju prometne dostopnosti, ki bo podpirala neovirano opravljanje gospodarskih in družbenih dejavnosti. Dostop do javnega prometa bo omogočen vsem prebivalcem, hkrati pa bo vzpodbuden in privlačen za obiskovalce.«
Na delavnici so bili definirani in rangirani cilji, ki se navezujejo na zastavljeno vizijo in jih želimo doseči z uresničevanjem OCPS v prihodnosti. Po mnenju udeležencev delavnice si zastavljeni cilji glede na pomembnost sledijo po sledečem vrstnem redu:
1. Večja varnost vseh udeležencev cestnega prometa.
2. Izboljšana kakovost življenja v privlačni in povezani skupnosti.
3. Vsem dostopen prometni sistem, ki omogoča socialno vključenost.
4. Bolj zdravi in bolj aktivni prebivalci.
5. Izboljšana dostopnost osnovnih storitev in aktivnosti.
6. Znižanje lokalne emisije onesnaževal in toplogrednih plinov iz prometa.
7. Okrepljeno lokalno in regionalno gospodarstvo.
Opredeljena vizija in cilji so bili obravnavani in potrjeni na javni razpravi, ki je bila izvedena v mesecu juniju 2024.
IZDELANA JE BILA ANALIZA OBSTOJEČEGA STANJA
V preteklih mesecih je bila izvedena analiza obstoječega stanja, ki je vključevala analizo obstoječih gradiv s področja prometa in prostora, izvedbo terenskih ogledov, anket med prebivalci, šolarji, izbranimi zaposlovalci, štetje prometa, intervjuje s predstavniki ključnih deležnikov ter predloge in pobude občanov, ki so jih naslovili na posebej (za namen OCPS) javno objavljen e-naslov. Skozi navedene aktivnosti smo pridobili podatke o potovalnih navadah občanov, prometnih obremenitvah občinskih in državnih cest ter o obstoječi problematiki na področju prometa v občini. Izsledki analize so bili javnosti predstavljeni v drugem nizu javnih razprav, ki so bile izvedene v mesecu septembru 2024.
Izsledki opravljenih analiz anket kažejo na nezavidljive trende potovalnih navad občanov:
· Splošna javnost (169 anketiranih): 95 % oseb, ki vsakodnevno opravijo pot na delo, to pot opravi z avtomobilom, ostalih 5 % na trajnejši način (JPP, kolo, peš); v središče Štor z avtomobilom potuje kar 61 % anketiranih, do trgovin/storitev v bližnji okolici potuje z avtomobilom 68 % anketiranih, kljub temu, da jih je do teh trgovin/storitev 33 % oddaljenih manj kot 2 km in 46 % med 2-5 km.
· Ankete med zaposlovalci (266 anketiranih): 75,6 % zaposlenih na delo potuje samostojno z avtomobilom, 24,4 % se jih na delo odpravi kot sopotnik, peš, s kolesom ali avtobusom. Skrb vzbujajoč podatek je, da se 53,9% anketirancev, ki ima do službe manj kot 2 km peš, v službo vozi samostojno z avtomobilom.
· Osnovnošolci: 57 % anketiranih tretješolcev, 54 % petošolcev in 37 % sedmošolcev je v šolo pripeljanih z avtomobilom. Peš ali uporaba kolesa za pot v šolo pa je minimalna, saj na ta način prihaja v šolo le 12 % anketiranih tretješolcev, 16 % petošolcev, 1, % sedmošolcev, anketirani petošolci kolesa za pot v šolo ne uporabljajo.
Razlogov za skromno uporabo trajnostnih načinov potovanja je več, od reliefne značilnosti občine, pomanjkanja varnih in udobnih površin za pešce in kolesarje, odsotnosti ali slabe frekventnosti JPP, časovne ugodnosti idr.
Skozi opravljene intervjuje in javne razprave, ki so sledile v nadaljevanju, javnost opozarja na potrebo po izgradnji nadvoza Kompole in podvoza Prožinska vas, potrebo po zagotovitvi dodatnih parkirnih mest oz. gradnji parkirne hiše, obnovi in ureditvi obstoječih cest v bolj oddaljenih zaselkih, ureditvi varnih poti za pešce in kolesarje. Predvsem Svetina postaja vedno bolj atraktivna za kolesarje, spusti proti Štoram pa zaradi slabe asfaltne podlage na več mestih predstavljajo veliko nevarnost. Potrebna je optimizacija storitev JPP, saj je po navedbah občanov prilagojen izključno šolarjem, za opravljanje poti v službo in po drugih opravkih ga tako ni moč koristiti.
PREDNOSTNI IZZIVI, PRILOŽNOSTI TER IZHODIŠČA ZA OBLIKOVANJE CILJNIH VREDNOSTI IN UKREPOV
Analizi obstoječega stanja je v začetku oktobra 2024 sledila druga delavnica širše delovne skupine, na katerih so bili prepoznani ključni izzivi in priložnosti na področju prometa ter oblikovana strateška vodila ter izhodišča za določitev ciljnih vrednosti in ukrepov.
Ključni izziv predstavlja povečanje potenciala za trajnostne oblike mobilnosti, ki bi pozitivno vplival na trenutno slabe potovalne navade prebivalstva.
Strateško priložnost za izboljšanje situacije predstavlja nadgradnja privlačne, fizično in vsebinsko povezane obstoječe infrastrukture za pešce in kolesarje v Občini Štore ter povezanost oz. vzpostavitev le-te z zalednimi naselji, optimizacija javnega potniškega prometa, razvoj vzporednih storitev (parkirišča za kolesarje, nadgradnja linij JPP) ter osveščanje javnosti o pomenu uporabe trajnostnih oblik mobilnosti za izboljšanje kakovosti bivanja v občini.
Na podlagi prepoznanih izzivov in priložnosti so bila po posameznih »stebrih« OCPS oblikovana strateška vodila ter osnovane ciljne vrednosti, ki bodo predstavljala izhodišče za oblikovanje akcijskega načrta za obdobje do leta 2031:
Steber HOJA
Strateško vodilo: »Ustvarjanje varnega, privlačnega in dostopnega omrežja pešpoti, ki vodi skozi naravno bogastvo Občine Štore. Omrežje spodbuja trajnostno, zdravo in prijetno obliko mobilnosti za prebivalce in obiskovalce ter povezuje naselja z naravnimi lepotami in rekreacijskimi možnostmi v hribovitem okolju.«
Ciljne vrednosti:
1. Povečanje uporabe hoje za opravljanje najpogostejših poti znotraj 2 kilometrov za 10 % do leta 2031 glede na leto 2024 (trenutno je delež 33,1 %).
2. Povečanje prihodov v šolo peš (5.-7. razred) za 15 % do leta 2031 glede na leto 2024. Trenutno je delež peš prihodov v šolo 11,6 %.
3. Dograditev površin za pešce v dolžini vsaj 0,5 km glede na leto 2024 do leta 2031.
4. Umestitev vsaj 5 dodatnih infrastrukturnih ukrepov za izboljšanje varnosti na območjih z večjo prisotnostjo pešcev (prehodi za pešce, javna razsvetljava, hitrostne ovire, prikazovalniki hitrosti, talne označbe,…) do leta 2031.
5. Zagotavljanje 100 % prilagojenosti infrastrukture za gibalno ovirane osebe do leta 2031.
6. Izvedba vsaj 2 informativno promocijskih kampanj s področja hoje letno.
7. Postavitev vsaj 3 kosov informacijske infrastrukture (usmerjevalne table do pomembnejših interesnih točk) do leta 2031.
Steber KOLESARJENJE:
Strateško vodilo: »Zagotavljanje varnih in učinkovitih kolesarskih povezav, ki bodo omogočale varno kolesarjenje. Kolo bo postalo privlačna in trajnostna alternativa avtomobilu tako za vsakodnevne poti kot tudi za rekreacijo«.
Ciljne vrednosti:
1. Povečanje uporabe kolesa za opravljanje najpogostejših poti za 15 % do 2031 glede na leto 2024. Trenutno je delež približno 3,2 %.
2. Povečanje uporabe kolesa za pot v šolo za 5 % do 2031 glede na leto 2024. Trenutno kolesa za prihod v šolo ne uporablja nihče od anketiranih učencev.
3. Dograditev kolesarskega omrežja v dolžini vsaj 0,5 km glede na leto 2024 do leta 2031.
4. Umestitev vsaj 3 infrastrukturnih ukrepov za izboljšanje udobja in varnosti kolesarjev (parkirišča, nadstrešnice, polnilnice...).
5. Razširitev sistema izposoje javnih koles KolesCE z vsaj 2 postajama.
6. Izvedba vsaj 2 informativno promocijskih kampanj s področja kolesarjenja letno.
7. Implementacija vsaj 3 kosov informacijske infrastrukture (karte, usmerjevalne table do pomembnejših interesnih točk,...).
Steber JAVNI POTNIŠKI PROMET:
Strateško vodilo: »Spodbujanje uporabe javnega potniškega prometa z izboljšanjem dostopnosti postajališč in optimizacijo prestopov med različnimi oblikami prevoza. Z aktivnim sodelovanjem s ključnimi deležniki si bomo prizadevali za zagotavljanje boljše kakovosti, prilagojenosti storitev ter dostopnosti, ki bo ustrezala potrebam prebivalcev in obiskovalcev v vseh predelih občine«.
Ciljne vrednosti:
1. Zagotavljanje 100 % prilagojenosti postajališč JPP za gibalno ovirane osebe do leta 2031.
2. Povečanje uporabe JPP za opravljanje najpogostejših poti za 5 % do leta 2031 glede na leto 2024. Trenutno je delež prihodov v službo približno 2,1 %.
3. Ureditev postajališč JPP: vsaj 30 % prebivalcev občine bo do leta 2031 od najbližjega avtobusnega postajališča oddaljenih manj kot 500 m.
4. Izvedba vsaj 2 informativno promocijskih kampanj o JPP letno.
Steber OSEBNI MOTORNI PROMET:
Strateško vodilo: »Optimizacija motornega prometa z zmanjševanjem njegovega obsega in negativnih vplivov, s spodbujanjem trajnostnih potovalnih navad ter preusmerjanjem na alternativne oblike mobilnosti. Hkrati bomo zagotavljali varen in učinkovit pretok prometa na ključnih cestnih povezavah, zlasti tam, kjer so prometne potrebe zaradi oddaljenosti ali pomanjkanja drugih oblik prevoza večje«.
Ciljne vrednosti:
1. Zmanjšanje uporabe avtomobila za opravljanje najpogostejših poti za 10 % do leta 2031 glede na leto 2024. Trenutno 73 % najpogostejših poti opravimo z avtomobilom.
2. Zmanjšanje uporabe avtomobila za opravljanje poti, krajših od 2 kilometrov, za 20 % do leta 2031 glede na leto 2024.
3. Zmanjšanje letnega števila prometnih nesreč na regionalnih cestah do leta 2031 za 10 % glede na letno povprečje 2014-2023.
4. Gradnja prometne infrastrukture, ki pripomore k razbremenitvi urbanih jeder (nadvozi, parkirne hiše, P+R).
Če bomo želeli doseči zastavljene ciljne vrednosti s področja zmanjševanja motornega prometa in povečanja uporabe trajnostnih oblik mobilnosti, ki vodijo v izboljšanje kakovosti življenja v občini, bomo glede na obstoječe potovalne navade morali korenito spremeniti miselnost o smotrnosti uporabe avtomobila in se osredotočati na uporabo trajnostnih načinov potovanja, seveda ob pogoju, da bo zagotovljena varnost z vidika ustrezne infrastrukture.
Namen in cilji OCPS, potek aktivnosti ter utrinki iz pripravljalnega procesa so bili javnosti predstavljeni na razstavi v okviru Evropskega tedna mobilnosti, ki je potekala od 18. do 30. septembra 2024 v prostorih Knjižnice Štore.
Pomen in proces priprave OCPS smo javnosti želeli približati tudi s predstavitvijo na stojnici dne 6 . oktobra 2024, v sklopu otvoritve kolesarske steze Celje - Štore – Šentjur.
Občina Štore aktivno nadaljuje s procesom priprave OCPS ter z aktivnostmi, ki vodijo k izboljšanju prometne problematike. Se pa na tej poti sooča s številnimi ovirami, ki se nanašajo na prostorsko umeščanje infrastrukturnih ukrepov, zato bo tudi v nadaljnjih korakih potrebno veliko strpnosti in medsebojnega sodelovanja.
Zahvaljujemo se vsem, ki s svojim sodelovanjem v procesu priprave OCPS prispevate k nastajanju in oblikovanju trajnostne prometne prihodnosti našega kraja ter vas še naprej vabimo k aktivnemu sodelovanju.
Staša Varšek